Marc Lore (45) deed zes jaar geleden zijn luierwebshop Diapers.com over aan Amazon. Nu verkoopt de Amerikaanse ondernemer opnieuw een bedrijf: Wal-Mart is de nieuwe eigenaar van Jet.com, een webwinkel die ooit de grote concurrent van Amazon had moeten worden.
3 miljard dollar in contanten, plus een pakket aandelen ter waarde van 300.000 dollar. Dat legt het Amerikaanse supermarktconcern Wal-Mart op tafel voor e-commercebedrijf Jet.com. De deal werd maandag bekendgemaakt door Wal-Mart.
De overname van het bedrijf is de grootste tot op heden van Wal-Mart in de strijd met Amazon, dat op internet een dominantie heeft die vergelijkbaar is met die van Wal-Mart op het gebied van echte winkels in de VS.
Wal-Mart heeft de afgelopen jaren al miljarden uitgegeven om zijn positie op internet te verbeteren, maar het heeft Amazon daarmee nooit weten te achterhalen. Vorig jaar was de internetverkoop goed voor 3 procent van de omzet van Wal-Mart, maar de groei vlakte de laatste kwartalen af.
Met Jet.com hoopt Wal-Mart de online verkopen een nieuwe impuls te geven. De retailgigant haalt daarmee iemand binnen die jaren ervaring heeft op het gebied van e-commerce: Marc Lore.
Aanval op Amazon
Het idee achter Jet.com is niet toevallig ontstaan, maar is sterk verweven met de geschiedenis van het vorige bedrijf van Lore. Hij richtte tien jaar geleden samen met jeugdvriend Vinit Bharara het bedrijf Quidsi op.
Quidsi had meerdere webwinkels. De bekendste en succesvolste site van Lore en Bharara was de luierwebshop Diapers.com, een product dat tot dan toe maar amper online werd verkocht.
Quidsi was zo winstgevend dat Amazon bedacht dat die luierbusiness wel heel lucratief was. Vooral als het erin zou slagen Diapers.com uit de markt te drukken. Amazon ging stunten met luiers en dwong zo Lore in het defensief. Na tweeënhalf jaar verkochten de twee hun bedrijf, met enige tegenzin, in 2010 voor 550 miljoen dollar aan Amazon.
Oprichting Jet.com
Lore zelf ging aan de slag bij Amazon, maar na iets meer dan twee jaar trouwe dienst vond hij het genoeg geweest. Dat wat Amazon doet, kon hij namelijk veel beter. Hij richtte Jet.com op.
Het was de start van zijn kruistocht tegen zijn oud-werkgever. Nadat Lore in juli 2014 55 miljoen dollar had opgehaald bij investeerders, was ook de term ‘Amazon-killer’ geboren.
Aanvankelijk was het plan dat klanten 50 dollar per jaar zouden betalen als abonnementsgeld. In ruil daarvoor kregen shoppers fikse korting op een hele hoop artikelen. Maar al na drie maanden liet Lore dat plan varen en werd het een 'gewone' webwinkel.
Nieuwe investering
Jet.com handelt een jaar na de oprichting gemiddeld zo'n 25.000 orders per dag af en zou circa 400.000 nieuwe shoppers per maand weten te strikken. Maar om echt de concurrentie met Amazon aan te kunnen gaan, heeft het bedrijf meer geld nodig. Jet.com zou al langere tijd bij winkelketens leuren voor een investering.
Vorige week werd al op de overname door Wal-Mart gehint door bronnen van persbureau Bloomberg. Die geruchten blijken te kloppen.
Twee keer de waardering
Vraag is wat Wal-Mart met Jet.com precies in huis haalt, schrijft The Wall Street Journal. Bij de laatste investeringsronde in november 2015 werd Jet.com gewaardeerd op 1,4 miljard dollar, Wal-Mart betaalt nu ruim het dubbele daarvan.
Omzetcijfers houdt het niet-beursgenoteerde Jet.com voor zichzelf, maar het is volgens de zakenkrant onwaarschijnlijk dat het jonge bedrijf in een jaar tijd een grote vaste klantenkring op heeft gebouwd. Wal-Mart zou daarom nog flink moeten investeren om van Jet.com een echte Amazon-killer te maken. En dat is juist waar beleggers op Wall Street niet van houden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl